Seuranta
Ihmisoikeuskeskus seuraa ihmisoikeuksien toteutumista
Ihmisoikeuskeskus seuraa, miten ihmisoikeudet toteutuvat Suomessa.
Miten Ihmisoikeuskeskus (IOK) seuraa Suomen tilannetta?
- IOK selvittää, mitä asioita täytyy seurata ja mistä saa luotettavaa tietoa.
 - IOK seuraa näitä asioita ja kerää tietoa säännöllisesti.
 - IOK tekee selvityksiä ja raportteja, joissa se kertoo
 
Mitä Ihmisoikeuskeskus tekee tiedoilla?
- Tietojen perusteella IOK suunnittelee toimintaansa ja asioiden tärkeysjärjestystä.
 - Tiedot kertovat mitä kannattaa tehdä. Tietojen avulla IOK tekee aloitteita, lausuntoja ja raportteja, jotka edistävät ihmisoikeuksia.
 - IOK arvioi toiminnan vaikutuksia, kuten päätösten ja toimenpiteiden vaikutuksia.
 
Miten Ihmisoikeuskeskus edistää ihmisoikeuksia?
- IOK tuottaa luotettavaa tietoa, jota viranomaiset voivat käyttää työssään. Tietoja voidaan käyttää myös, kun säädetään lakeja.
 - IOK tekee raportteja sopimusten kansainvälisille valvojille.
 - IOK levittää tietoa suosituksista ja ratkaisuista, joita kansainväliset valvojat antavat Suomelle.
 - IOK auttaa ihmisiä ja järjestöjä osallistumaan ihmisoikeustyöhön ja kuulee mielipiteitä.
 - IOK kouluttaa perusoikeuksista ja ihmisoikeuksista esimerkiksi poliiseja, opettajia ja opiskelijoita.
 - IOK kohdistaa tietoa eri ryhmille ajankohtaisista asioista.